Tijdens ons recente event interviewde Lesley Arens, zaakvoerder en oprichter van #ZigZagHR, Davy De Vlieger, CEO van Beltaste-Van Reusel over het topic “Is GenZ lui?”. Tal van assumpties over GenZ, momenteel de jongste generatie op de werkvloer, werden weerlegd door de spraakmakende uitspraken en cijfers van Davy. Het werd dus al snel duidelijk dat er veel misverstanden en vooroordelen over deze generatie bestaan. Tijd om deze te doorbreken!

GenZ: de hardwerkende mythbusters

Het eerste punt dat Davy benadrukte, is dat GenZ de generatie is die al het meest gewerkt heeft tijdens hun studie (51%). Bovendien doet 78% van hen vakantiejobs – het hoogste percentage ooit. Maar hier komt het: 0% van deze populatie wil even hard werken als hun voorgangers. Waarom? GenZ is de FIRE-generatie (Financially Independent, Retire Early). Ze werken om hun status te handhaven, willen de wereld gezien hebben voor hun 40ste en stoppen dan het liefst met werken.

Hun prioriteiten zijn dan ook flink verschoven: voor velen van hen staat geluk op de eerste plaats, niet succes. Het is dus niet verwonderlijk dat ze hun carrière anders aanpakken dan vorige generaties. GenZ is vastbesloten om van hun leven te genieten en niet enkel te zwoegen voor een glimmende titel op een visitekaartje.

Stereotypes en realiteit

De waarheid is dus dat ze niet minder loyaal of hardwerkend zijn, maar anders naar werk, carrière en deadlines kijken. Davy adviseerde zijn collega-CEO’s en zaakvoerders om beter te luisteren naar de behoeften van GenZ. Door flexibel te zijn in bedrijfsbeleid kunnen bedrijven deze generatie beter begrijpen en binden.

GenZ is vaak ook enorm efficiënt en productief want ze zijn snel in het vinden van technologische oplossingen die hen helpen de klus te klaren.

Innovatie en creativiteit als sleutelwoorden

Een Future-Proof Workforce omarmt innovatie en creativiteit, en laat dat nu net zijn waar GenZ, in het algemeen, zo sterk in is. Maar dan moeten ze er natuurlijk wel ruimte voor krijgen. GenZ-medewerkers moedig je best aan om hun nieuwe ideeën te delen met de collega’s en laat ze af en toe ook eens experimenteren met nieuwe benaderingen. 4 Uur creatief prutsen kan zoveel zuurstof geven! Zeker voor bedrijven die relevant en competitief willen blijven in een snel veranderende wereld is deze ruimte van cruciaal belang.

Talent en Competentie Management

En laten we dan eens verder graven in hoe we deze getalenteerde GenZ-ers kunnen binden en boeien. Talent en Competentie Management is namelijk meer dan ooit een hot topic. En met reden! GenZ heeft geen interesse in de traditionele carrièrepaden die hun voorgangers bewandelden. Ze willen flexibiliteit, groeimogelijkheden en vooral werk dat hun passie prikkelt. Als je hen echt wilt binden en boeien, dan zal je creatiever moeten worden in talent aantrekken en houden. Dat betekent dus niet alleen aantrekkelijke salarissen en bonussen, maar ook investeren in persoonlijke ontwikkeling, mentoring en innovatieve leerprogramma’s. Door in te spelen op deze behoeften, kunnen organisaties niet alleen de beste GenZ talenten binnenhalen, maar ook een dynamische, diverse en loyale workforce opbouwen die klaar is voor de uitdagingen van morgen.

Onze oplossingen voor deze uitdagingen

Als groeiend bedrijf is het belangrijk om optimaal gebruik te maken van de unieke talenten en interesses van je medewerkers en dan ook vooral voor het aanstormend talent van GenZ. Dit kan je doen met bijvoorbeeld:

  • Talent- en competentiemanagement: Identificeer en ontwikkel de unieke talenten en interesses van je (GenZ-)medewerkers.

  • Future-Proof Workforce: Creëer een werkcultuur die innovatie en creativiteit aanmoedigt. Moedig jonge medewerkers aan om nieuwe ideeën te delen en te experimenteren met nieuwe benaderingen.

Contacteer Patrick om te bespreken hoe een Future-Proof Workforce programma jouw GenZ-ers kan helpen bij het benutten van hun creativiteit en innovatieve ideeën binnen je organisatie.

En vraag je je nu af hoe je jouw volledige bedrijf klaarstoomt voor de toekomst? Goed nieuws! Download onze gratis Future Proof Workforce checklist en ontdek hoe je jouw organisatie optimaal voorbereidt op de veranderende arbeidsmarkt.

Download de Future Proof Workforce checklist

Nog meer impact nodig?

  • Scoren met deze 10 vormen van videomarketing

    We dagen je uit om eens te kijken hoe lang je op het internet kan scrollen zonder een video tegen te komen. 5 minuten? 20 seconden? Beelden flitsen ons om de oren. Ze zijn heerlijk entertainment tijdens het wachten op de bus maar ze verhogen ondertussen ook onze brand awareness, positionering en kunnen ons echt [...]

  • Sociale media strategisch inzetten voor B2C én B2B

    Heel simpel gesteld: met social selling ontwikkel je relaties als onderdeel van je verkoop- én aanwervingsproces. Sociale media bieden de efficiëntste een gemakkelijkste manier om meer mensen uit je doelgroepen te bereiken. En dat groter bereik heb je nodig om postcorona terug voluit te gaan voor groei. Helaas pakken de meeste Vlaamse ondernemingen [...]

  • De vierdaagse werkweek: revolutie of evolutie?

    Verken de voordelen, maar ook de uitdagingen, van de vierdaagse werkweek voor organisaties die efficiënter en aantrekkelijker willen worden.