In de huidige dynamische arbeidsmarkt staan organisaties voor de uitdaging om een balans te vinden tussen productiviteit en het welzijn van hun werknemers. De vierdaagse werkweek wordt in het buitenland al getest als mogelijke oplossing, maar ook in België zijn er al enkele bedrijven die het overwegen. Is de vierdaagse werkweek een evolutie die we zullen moeten volgen willen we nog aantrekkelijk blijven op de arbeidsmarkt? Of is het de daadwerkelijke revolutie van onze huidige work/life balance?

Wat is een 4 dagen werkweek?

Een 4 dagen werkweek betekent dat je je afgesproken uren, in plaats van over de gebruikelijke vijf dagen, slechts over vier dagen per week verdeelt maar dat je wel hetzelfde loon krijgt alsof je toch de volle vijf dagen zou werken.

Voordelen van de 4 dagen werkweek voor de organisatie

  • Volgens een studie van de universiteit van Cambridge in februari 2023 lijkt de work-life balans bij medewerkers die werken in een vierdaagse werkweek beter te evolueren (reductie van het aantal ziektedagen, stress en burn-out gevallen) terwijl de productiviteit gelijk blijft
  • Minder werkdagen kunnen ook resulteren in lagere algemene overheadkosten en een kleinere ecologische voetafdruk.
  • De 4 dagen werkweek kan de aantrekkingskracht van uw organisatie op talent vergroten, wat essentieel is in de huidige competitieve arbeidsmarkt.

Nadelen van de 4 dagen werkweek voor de organisatie

  • Omdat waarschijnlijk niet iedereen dezelfde extra vrije dag heeft, is er minder gelegenheid voor persoonlijk contact en connectie.
  • De overstap naar een vierdaagse werkweek met behoud van hetzelfde salaris is een complexe operatie. Het moet vlekkeloos verlopen, want een slechte uitvoering kan resulteren in een dalende in plaats van een stijgende productiviteit. In bepaalde sectoren kan dit ook zorgen voor heel veel praktische problemen zoals permanentie garanderen in volcontinu productiebedrijven, retailbedrijven, bouw, enz.
  • Medewerkers kunnen een verhoogde werkdruk ervaren doordat ze langere werkdagen moeten presteren, wat kan leiden tot stress en burn-out.

Uitdagingen voor CEO’s en HR

Maar laten we eerlijk zijn, CEO’s en HR-managers zitten waarschijnlijk met wat vragen (lees: kopzorgen) over deze nieuwe trend:

  • Is dat betaalbaar en haalbaar?

  • Hoe hou ik mijn business draaiende?

  • Wat is de impact op de productiviteit?

  • Wat met de klantgerichtheid?

En voor HR:

  • Hoe kunnen we multi-jobholding uitwerken maar dit zonder teveel impact op de business, en tegemoetkomend aan de noden van de jongere generatie?

  • Wanneer men positieve energie krijgt van de 2de purposevolle job of vrijwilligerswerk, heeft dit dan geen negatieve impact op de voltijdse job omdat die dan als niet-purposevol beschouwd wordt?

Onze oplossingen voor deze uitdagingen

Gelukkig zijn er manieren om deze uitdagingen aan te pakken. Bij JDI helpen we organisaties door middel van strategisch advies en maatwerkoplossingen. Dit omvat onder andere het herstructureren van werkprocessen, het bevorderen van efficiënte communicatie en het ontwikkelen van flexibele werkmodellen.

  • Bijvoorbeeld, een Cultuur & Waarden Oefening kan helpen om medewerkers mee te krijgen in de bedrijfscultuur en zo optimale samenwerking te stimuleren. Meer weten? Check deze link.
  • Daarnaast is Employer Branding en Talent Marketing essentieel om de juiste profielen aan te trekken en de instroom van nieuw talent te verhogen. Zorg dat je uithangbordje goed zit en dat je de juiste boodschap verspreidt. Meer info vind je hier.

En vraag je je nu af hoe je jouw bedrijf klaarstoomt voor de toekomst? Goed nieuws! Download onze gratis Future Proof Workforce checklist en ontdek hoe je jouw organisatie optimaal voorbereidt op de veranderende arbeidsmarkt.

Download de Future Proof Workforce checklist

Nog meer impact nodig?

  • Oudere werknemers: waardevolle activa of gouden kooien?

    We zetten de feiten op een rijtje en ontdekken of oudere werknemers echt zo waardevol zijn als we vaak beweren, of dat ze vastzitten in comfortabele maar beperkende gouden kooien.

  • Welke leider wil jij (vandaag) zijn?

    Voor de beste resultaten passen sterke leiders hun leiderschapsstijl aan naargelang de situatie en de medewerker. Iedereen kan dat leren: lees hier hoe.

  • Sociale media strategisch inzetten voor B2C én B2B

    Heel simpel gesteld: met social selling ontwikkel je relaties als onderdeel van je verkoop- én aanwervingsproces. Sociale media bieden de efficiëntste een gemakkelijkste manier om meer mensen uit je doelgroepen te bereiken. En dat groter bereik heb je nodig om postcorona terug voluit te gaan voor groei. Helaas pakken de meeste Vlaamse ondernemingen [...]